Alfa i Omega, czyli początek i
koniec; wszystko, od A do Z; niewzruszony autorytet.
|
|
Pierwsza
litera alfabetu greckiego, alfa (A, a) i ostatnia, (W, w), czyli początek i koniec. W Apokalipsie nazwa "Alfa i
Omega" odnosi się do Boga (Ap. 1, 8).
|
|
Amazonka, czyli kobieta
rycerskiego ducha, kobieta uprawiająca jeździectwo.
|
|
Legendarne
państwo Amazonek w Azji Mniejszej tworzyły wojownicze kobiety, które obcinały
sobie prawą pierś, by łatwiej mogły naciągać cięciwę łuku i władać mieczem
(gr. ¢mazÒnej
- bezpierśne)
|
|
Apokaliptyczny, czyli tajemniczy,
wizyjny, złowieszczy, katastroficzny.
|
|
Apokalipsa,
czyli Objawienie, jest ostatnią księgą Nowego Testamentu, która właśnie
zawiera wizję katastrofy, zagłady, końca świata i wiele tajemniczych postaci,
znaków i symboli (gr. ¢pok£luyij - odsłonięcie,
objawienie).
|
|
Argusowe oko, czyli czujne,
baczne, podejrzliwe.
|
|
Argus
(Argos) był stuokim olbrzymem, któremu Hera, zazdrosna żona Dzeusa, kazała
strzec zamienionej przez nią w jałówkę nimfy Io, kochanki Dzeusa.
|
|
Arka Przymierza, czyli symbol
przymierza Boga z człowiekiem. W
znaczeniu współczesnym − symbol najważniejszych dla danej społeczności
wartości.
|
|
Arka
Przymierza była drewnianą, pozłacaną skrzynią, będąca przedmiotem czci
religijnej Żydów jako symbol obecności bożej wśród nich. W skrzyni tej,
przechowywanej w najświętszej części świątyni, znajdowały się tablice
dziesięciorga przykazań, laska Mojżesza oraz manna, którą żywili się
Izraelici w czasie wędrówki z Egiptu (Ks. Wyjścia 25, 10-22). Nie wiadomo, co
stało się z Arką Przymierza.
|
|
Arkadia, czyli kraj
idyllicznej, sielankowej, beztroskiej szczęśliwości.
|
|
W
starożytnej Grecji Arkadia na Peloponezie była górzystą, ubogą krainą
zamieszkiwaną przez prostych pasterzy. Od czasów antycznych była symbolem
sielankowego, szczęśliwego spokoju. (por. Eden; Życie bukoliczne).
|
|
Armag(g)edon, czyli wielka,
krwawa, wyniszczająca obie strony wojna.
|
|
Według
Apokalipsy (16, 14-16) jest to miejsce ostatecznej, decydującej bitwy między
siłami dobra i zła, apokaliptyczny bój między narodami.
|
|
Babilon, czyli symbol
wielkiego, bogatego, ale rozwiązłego miasta pełnego luksusu i pokus.
|
|
Babilon
był bogatym miastem , stolicą Imperium Babilońskiego w Mezopotamii.
|
|
Ba(k)chiczny, czyli hulaszczy,
rozwiązły; radosny.
|
|
Ba(k)chus,
czyli Dionizos, był bożkiem wina i bujnej żywotności sił natury, na którego
cześć odbywały się hulaszcze święta zwane bachanaliami.
|
|
Beczka Diogenesa, czyli symbol
ograniczenia swoich potrzeb życiowych do minimum, wyrzeczenia się
jakichkolwiek wygód.
|
|
Diogenes
z Synopy (ok. 413-323 r. p.n.e.), filozof
grecki ze szkoły cyników, podobno mieszkał w beczce. Istnieje przekaz, że Aleksander Wielki
podziwiając sposób życia filozofa zbliżył się do niego i chcąc go czymś
obdarzyć, spytał się, czego sobie życzy. Ten miał odpowiedzieć wielkiemu
królowi: "Odsuń się, byś mi nie zasłaniał słońca".
|
|
Biały kruk, czyli rzadkość,
wyjątkowość; niezwykle rzadka książka; unikatowy okaz w kolekcji.
|
|
Wg
mitu greckiego pierwotnie kruki (ptaki posłańcy, zwiadowcy, donosiciele) były
białe. Kiedy kruk-donosiciel przyniósł Apollinowi wieść, że jego kochanka,
Koronis, zdradziła go ze śmiertelnikiem Ischysem, zabił ją, a potem , żałując
swego czynu, sprawił, że pióra ptaka przybrały żałobną barwę.
|
|
Bogaty jak Krezus, czyli niezwykle
majętny.
|
|
Krezus
był ostatnim królem Lidii (VI w. p.n.e., tereny dzisiejszej południowej
Turcji), słynnym z bogactw. Chciwy sławy, wszczął wojnę z Cyrusem Wielkim,
królem perskim, przez którego został pokonany w 546 r. p.n.e.
|
|
Cerber, czyli groźny,
czujny, nieustępliwy stróż.
|
|
W
mitologii greckiej Cerber był trójgłowym psem
strzegącym bram królestwa zmarłych, Hadesu.
|
|
Cham, czyli nieokrzesany,
tępy gbur; człowiek niekulturalny.
|
|
Synami
Noego byli Sem, Cham i Jafet. Gdy po potopie Noe upił się winem i
nieświadomie się odkrył, jedynie Sem i Jafet zachowali się właściwie
okrywając ojca. Cham natomiast zachował się niestosownie, za co został
przeklęty i uznany za "najniższego sługę swych braci". (Ks. Rodzaju
9, 18-27).
|
|
Chaos, czyli bezład,
zamieszanie, rozgardiasz, bałagan.
|
|
Greckie
c£oj - zionąca, rozwarta otchłań, była utożsamiana z
nieuporządkowaną pramaterią, z której powstał świat.
|
|
Credo, czyli wyznanie
wiary, symbol wiary.
|
|
Łacińskie
"Credo", czyli "Wierzę...", to pierwsze słowa uznanego
przez Kościół wyznania wiary.
|
|
Cyklopowy, czyli olbrzymi,
gigantyczny.
|
|
Cyklopi,
dzieci Uranosa i Gai, młodsze rodzeństwo tytanów, byli olbrzymiego wzrostu, o
dzikim wyglądzie i jednym oku pośrodku czoła. Takiego kształtu byli również
cyklopi spotkani przez Odyseusza na jednej z wysp Morza Sycylijskiego, wśród
których najpotężniejszym był Polifem, syn Posejdona.
|
|
Cyniczne zachowanie, czyli nie uznające
wartości poważanych w danej grupie, sposobów postępowania i autorytetów,
lekceważenie wszelkich zasad.
|
|
Szkoła
cyników założona w V w. p.n.e. przez Antystenesa uważała byt psa za symbol życia zgodnego z
naturą (gr.
kuèn, kunÒj - pies). Ideałem było
ograniczenie swych potrzeb życiowych do minimum, niezależność od aktualnych
obyczajów.
Zob. Beczka Diogenesa, Lampa Diogenesa.
|
|
Czujny jak Argus zob. Argusowe oko.
|
|
Czujny jak Cerber zob. Cerber
|
|
Dionizyjski zob. Ba(k)chiczny.
|
|
|
|
Dosiąść Pegaza, czyli wznieść się na
szczyty polotu poetyckiego.
|
|
Skrzydlaty
koń Pegaz uderzeniami kopyt sprawił, że wytrysnęły źródła: Hippokrene i
Peirene, które dały ożywcze siły tworzenia.
Nosił Bellerofonta w czasie
walki z Chimerą.
|
|
Drakońskie prawa, czyli surowe,
bezwzględne, okrutne.
|
|
Drakon
był prawodawcą ateńskim, którego ustawy (ok. 621 r. p.n.e.) odznaczały się
wyjątkową surowością.
|
|
Droga do Damaszku, czyli symbol
nawrócenia, nieraz gwałtownej zmiany poglądów "o 180 stopni" po
okresie dojrzewania i oczyszczenia.
|
|
Według
Dziejów Apostolskich (9, 4) prześladowca Szaweł w drodze do Damaszku, gdzie
miał ścigać chrześcijan, usłyszał głos Chrystusa: „Szawle! Czemu mnie
prześladujesz?”. Spowodowało to nawrócenie Szawła, z prześladowcy stał się
gorliwym chrześcijaninem.
|
|
Eden, czyli raj.
|
|
Hebrajskie
"Edhen", czyli "Ogród rozkoszy", był rajskim ogrodem, w
którym mieszkali Adam i Ewa. (Ks. Rodzaju 2, 15). Por. Arkadia.
|
|
Epikurejczyk, czyli człowiek
ceniący ponad wszystko przyjemność i uciechy życia, hedonista, wygodniś.
|
|
Grecki
filozof Epikur (341-271 r. p.n.e.) był materialistą głoszącym zasadę
rozumnego dążenia do szczęścia (tzw. eudajmonizm). Daleki był od grubego,
zmysłowego, rozpustnego materializmu. Niektórzy jednak jego szkole przypisują
taką prostacką zmysłowość, a niesłusznie.
|
|
Fortuna kołem się toczy, czyli powodzenie,
los, bogactwo, majątek jest zmienne jak obrót koła.
|
|
Łacińska
Fortuna (fors - los na loterii, traf) jest tożsama z grecką boginią losu,
Tyche (TÚch -
przypadek, zdarzenie losowe).
|
|
Gehenna, czyli wielkie i
długotrwałe cierpienie.
|
|
Ge-Hinnon
(hebr.) czyli "Dolina Jęków"
lub "Dolina Synów Hinnona" była nazwą doliny na południe od
Jerozolimy, miejscem przeklętym, bo splamionym kultem Molocha. W Nowym
Testamencie utożsamiano to miejsce z
piekłem. (zob. Moloch)
|
|
Gęsi kapitolińskie, czyli czujne pomocnice w czasie niespodziewanego
ataku.
|
|
Gęsi,
ptaki poświęcone bogini Junonie (stąd ich obecność przy świątyni Junony na
rzymskim wzgórzu Kapitolu), swym krzykiem ostrzegły śpiących Rzymian przed
atakiem Gallów w 390 r. p.n.e.
|
|
Golgota, czyli męka,
męczeństwo.
|
|
Hebrajskie
"Gulgolet", czyli "Czaszka", "Miejsce Trupiej
Głowy", było to wzgórze pod Jerozolimą, na którym ukrzyżowano Chrystusa.
(Ew. Łuk. 23, 33).
|
|
Goliat, czyli olbrzym,
wielkolud, osiłek.
|
|
Według
Biblii (1 Ks. Samuela 17, 23-54) Goliat był olbrzymim żołnierzem
filistyńskim, którego zabił drobny Dawid w pojedynku, kamieniem rzuconym z
procy. ("Wyglądają jak Dawid i Goliat").
|
|
Hannibal u bram! czyli
niebezpieczeństwo dla kraju, dla ojczyzny tuż, tuż.
|
|
Według
Liwiusza (Ab Urbe condita 23, 16) był to okrzyk trwogi Rzymian (Hannibal ad portas!) po
zwycięstwie Hannibala pod Kannami w 216 r. p.n.e.
|
|
Harmag(g)edon zob. Armag(g)edon.
|
|
|
|
Hekatomba, czyli ofiara z wielu
ofiar, poświęcenie życia wielu ludzi.
|
|
U
starożytnych Greków była to ofiara złożona bogom ze stu sztuk bydła (˜katÒmbh).
|
|
Hiobowa wieść, czyli tragiczna,
przerażająca wieść.
|
|
Według
biblijnej Księgi Hioba Bóg udowadniał szatanowi, że mimo niezliczonych i
przeogromnych nieszczęść prawdziwie pobożny człowiek ufa Opatrzności Bożej.
Same "hiobowe wieści" odnoszą się do przynoszonych przez sługi
Hioba wiadomości o śmierci jego dzieci i zniszczeniu majątku.
|
|
Homeryckie porównanie, czyli stylistyczna
figura retoryczna, bardzo rozbudowane, wieloelementowe porównanie.
|
|
W
"Iliadzie" Homer lubuje się w przebogatych, rozbudowanych
porównaniach, dzięki którym poznajemy nie tylko realia wojskowe, ale całą
rzeczywistość ówczesnych czasów.
|
|
Ikarowe loty, czyli zbyt wysokie,
szaleńcze, kończące się tragicznie.
|
|
Według
greckiego mitu Dedal, wspaniały rzemieślnik, przetrzymywany na Krecie wbrew
woli przez miejscowego króla, chcąc się wydostać ze swoim synem Ikarem z
wyspy, zbudował skrzydła, na których wznieśli się w przestworza. Ikar
jednak nie usłuchał ojca, by nie wznosić się zbyt wysoko. Wosk spajający pióra skrzydeł roztopił się od
słońca, skrzydła rozpadły się, chłopiec runął do morza i utopił się, dając
nazwę Morzu Ikaryjskiemu.
|
|
Jabłko Adama, czyli grdyka.
|
|
Istnieje
ludowe podanie, że, gdy Ewa dała do spożycia Adamowi zakazany owoc (jabłko),
ten zakrztusił się nim (ogryzkiem), gdy usłyszał głos Boga. Takie było
popularne wyjaśnienie istnienia grdyki
tylko u mężczyzny.
|
|
Jabłko niezgody, czyli przyczyna
zatargu, kłótni, sporu.
|
|
Według
greckiego mitu bogini niezgody, Eris, na weselu Peleusa i Tetydy, rzuciła
pomiędzy obecne tam boginie, Herę, Afrodytę i Atenę, jabłko z napisem:
"Dla najpiękniejszej", co doprowadziło do zawistnego sporu między
boginiami. (zob. Sąd Parysa)
|
|
Judaszowe srebrniki, czyli symbol
wyrachowanej, podstępnej zdrady.
|
|
Judasz,
jeden z dwunastu apostołów Jezusa, wydał
kapłanom żydowskim za trzydzieści srebrnych monet swego do tej pory
mistrza.
|
|
Kabała, czyli wróżenie z
kart; wpaść w kabałę, czyli w kłopoty, w tarapaty.
|
|
Według
tradycji hebrajskiej "kabbala" to nauka otrzymana od przodków
mająca charakter tajemny, magiczny.
|
|
Kaduceusz, czyli symboliczna
laska posłów; symbol pokoju i handlu; laska błazna.
|
|
Według
mitologii greckiej była to poselska laska boga Hermesa, którą uśmierzał
spory. Przedstawiana była jako kij opleciony parą wężów, zwieńczony parą
skrzydełek.
|
|
Kainowe piętno, czyli znamię
zbrodniarza, zabójcy brata albo rodaka.
|
|
Według
Biblii (Księga Rodzaju 4, 15) Kain, pierworodny syn Adama, był mordercą swego
brata Abla. ("Kainowa zbrodnia" - bratobójstwo).
|
|
Kalwaria, czyli stacje męki
Chrystusa; męka.
|
|
Łacińska
"Calvaria" ("Czaszka") jest odpowiednikiem hebrajskiej
"Golgoty", czyli wzgórza pod Jerozolimą, gdzie ukrzyżowano
Chrystusa. "Kalwaryjski dziad"
to ubogi żebrak zbierający datki m. in. w pielgrzymkowych miejscach,
Kalwariach. Zob. Golgota.
|
|
Kasandryczna wróżba, czyli wróżba
zapowiadająca nieszczęścia, katastrofy.
|
|
Według
mitologii greckiej Kassandra, córka trojańskiego króla Priama, otrzymała
od zakochanego w niej Apollina dar
wieszczenia. Gdy jednak odrzuciła jego miłość, Apollo sprawił za karę, że
nikt nie wierzył jej wróżbom.
|
|
Kaudyńskie jarzmo, czyli sytuacja
przymusowa, z której się można uwolnić jedynie kosztem największego
upokorzenia.
|
|
W
czasie wojny samnickiej wojsko rzymskie zostało schwytane w pułapkę w 321 r.
p.n.e. w Wąwozie Kaudyńskim. Ocaliło życie jednak dopiero po upokarzającym przejściu pod
jarzmem uczynionym z trzech dzid, co uważano za szczyt hańby.
|
|
Koło Iksjona, czyli męczarnie,
katusze, cierpienie bez kresu.
|
|
Według
mitologii greckiej król Lapitów w Tesalii, Iksjon, targnął się na cześć
małżonki Dzeusa Hery, za co został strącony do Tartaru i wpleciony w stale
obracające się koło ogniste.
|
|
Koń trojański, czyli zdobycz
przynosząca zgubę lub niebezpieczny, podstępny podarunek.
|
|
Ogromny,
drewniany koń z ukrytymi we wnętrzu greckimi wojownikami został pozostawiony
w pozornie opuszczonym obozie. Gdy Trojanie mniemając, że Grecy rzeczywiście
odjechali do ojczyzny, wbrew ostrzeżeniom Kasandry wprowadzili do miasta
wspaniałą zdobycz, ukryci żołnierze wydostali się z konia, wpuścili do miasta
czyhających towarzyszy i zdobyli Troję.
|
|
Kozioł ofiarny, czyli człowiek obciążony
cudzymi grzechami.
|
|
W
Izraelu w Święto Pojednania odbywał się obrzęd odpuszczania grzechów narodu
poprzez zastępczą ofiarę kozłów: pierwszy był zabijany na ołtarzu w świątyni,
drugi, symbolicznie obarczony grzechami całego zgromadzenia, był wypędzany na
pustynię, gdzie z wycieńczenia ginął.
|
|
Labirynt, czyli plątanina,
gmatwanina, sytuacja bardzo skomplikowana.
|
|
Labirynt
był starożytnym pałacem w Knossos na Krecie, zbudowanym - według mitów -
przez Dedala, o skomplikowanym, zawiłym układzie sal, korytarzy i przejść.
(por. Nić Ariadny).
|
|
Lakoniczna mowa, czyli oszczędna w
słowa, zwięzła, treściwa.
|
|
Lakonia,
czyli Sparta. Spartanie wychowując swe dzieci na wojskowych nie cenili
"kwiecistości" mowy, ale krótkość i treściwość wypowiedzi.
|
|
Lampa (latarnia)
Diogenesa,
czyli symbol pogardy dla współczesnych, niewiary w możliwość znalezienia
wśród nich prawdziwego człowieka.
|
|
Diogenes
z Synopy (ok. 413-323 r. p.n.e.), filozof grecki ze szkoły cyników, pewnego
razu w biały dzień spacerował z zapaloną lampą mówiąc: „Szukam człowieka”.
(zob. beczka Diogenesa, cyniczne zachowanie)
|
|
Laury Miltiadesa, czyli sukcesy, które
wzbudzają zawiść.
|
|
Ateński
mąż stanu Temistokles (ok. 528-462 r. p.n.e.), mimo że sam sławny, to jednak
z wielką zazdrością patrzył na sukcesy wodza i polityka Miltiadesa z Aten
(ok. 550-462 r. p.n.e.).
|
Miltiades i Temistokles
|
Lewiatan, czyli potwór morski
symbolizujący zło; rzecz monstrualnie ogromna, potworna.
|
|
Według
Biblii był to potwór morski symbolizujący podstępne zło, wąż morski czyhający
na nieostrożnego, stąd otchłań morska była symbolem zagłady.
|
|
List Bellerofonta, czyli pismo zgubne
dla doręczyciela, zawierające polecenie zgładzenia dostawcy.
|
|
Według
mitologii greckiej Bellerofont, syn króla Koryntu, został posłany przez nieprzychylnego
mu króla Argos, Projtosa, do króla Likii, Iobatesa, z listem zawierającym
polecenie zabicia dostawcy.
|
|
Lokusta, czyli osoba
mordująca tych, których powinna pielęgnować.
|
|
Locusta
("Szarańcza") była zawodową trucicielką żyjącą w Rzymie ok. 54 r.
n.e. Otruła m.in. Klaudiusza i Brytanika, usiłowała otruć Nerona. Została
stracona za czasów cesarza Galby.
|
|
Łono Abrahama, czyli błogosławiony
stan po śmierci.
|
|
W
ewangelicznej przypowieści o bogaczu i Łazarzu nagrodą dla ubogiego po
śmierci było szczęśliwe życie "na łonie Abrahama". (Ew. Łuk. 16,
22).
|
|
Łoże Prokrusta, czyli doktryna,
system zmuszający do dostosowania się do czegoś bez względu na indywidualne
różnice.
|
|
Prokrustes
był przydomkiem attyckiego rozbójnika Damastera, który torturował
napadniętych podróżnych dopasowując ich do rozmiarów swego łoża przez
rozciąganie ciała albo przycinanie nóg.
|
|
Mane, thekel, fares, czyli groźne
ostrzeżenie, złowieszczy znak.
|
|
Według
księgi Daniela (5, 25) Starego Testamentu takie ostrzeżenie zostało napisane
niewidzialną ręką na ścianie pałacu
króla babilońskiego Baltazara w czasie uczty . Tekst ten wyjaśniono
jako: „Policzono, zważono, rozdzielono. Policzył Bóg królestwo twoje i kres
mu położył. Zważony jesteś i znaleziony za lekkim. Rozdzielono królestwo
twoje i dano je Medom i Persom”. Złowróżbny ognisty napis pojawił się, gdy
Baltazar kazał podać naczynia zrabowane ze świątyni jerozolimskiej; tejże
nocy został zabity.
|
|
Manna z nieba, czyli niezapracowany
zysk; darmowy pokarm; smakołyk; nieoczekiwana pomoc, wybawienie z trudnej
sytuacji.
|
|
Według
Biblii, gdy Izraelici w czasie drogi z Egiptu cierpieli z powodu braku
pożywienia, Bóg zsyłał im z nieba mączny pokarm podobny do szronu, który był
nazywany manną. (Ks. Wyjścia 16).
|
|
Marsowe oblicze, czyli twarz groźna,
wojowniczo zmarszczona.
|
|
Rzymski
Mars (grecki Ares), bóg wojny, kojarzony był z groźną miną, wojowniczym
nastawieniem, wzbudzający lęk i strach.
|
|
Mądra jak Minerwa
(Atena),
czyli kobieta przy swej urodzie niezwykle mądra.
|
|
W
mitologii greckiej Atena (łacińska Minerwa) charakteryzowała się tymi właśnie
przymiotami. Ptak poświęcony Atenie, sowa, jest symbolem mądrości.
|
|
Mądry jak Salomon, czyli ktoś o
niezwykłych walorach umysłu i rozwagi.
|
|
Według
Biblii Salomon, trzeci król Izraelitów po Saulu i Dawidzie, słynął z
niezwykłych przymiotów rozumu i bogactwa. By słuchać słów jego mądrości,
przybyła z Afryki (dzisiejszej Etiopii) królowa Saba.
|
|
Mecenas, czyli opiekun
sztuki, zwłaszcza pisarzy. W Polsce również grzecznościowy tytuł adwokatów.
|
|
Gaius
Mecenas był arystokratą rzymskim (zm. w 8 r. p.n.e.), zaufanym przyjacielem
cesarza Augusta oraz patronem początkujących pisarzy, m.in. Horacego i
Wergiliusza.
|
|
Mesjanizm, czyli w Polsce idea rozwinięta jako mesjanizm
romantyczny, przekonanie o celowości cierpień Polaków jako narodu wybranego,
który wyzwoli się i jako pośrednik między Bogiem a ludzkością doprowadzi do
społeczno-moralnego odrodzenia świata. Za wyraz mesjanizmu romantycznego
uważa się słowa księdza Piotra z III części "Dziadów" Adama
Mickiewicza: "Polska Chrystusem narodów".
|
|
W
judaizmie mesjanizm to zespół przekonań związanych z oczekiwaniem na
przyjście Bożego posłańca - Mesjasza (gr. Chrystusa =
"Namaszczonego"), który miał oswobodzić z niewoli Izrael i dać mu
panowanie nad światem. Chrześcijaństwo uznało Jezusa za oczekiwanego
Mesjasza. Zbawcza męka Chrystusa stała się wzorcem męki narodu polskiego dla
zbawienia świata.
|
hasło opr. Piotr Nosal
|
Męki Tantala, czyli cierpienia
wynikające z dręczącego pożądania rzeczy znajdujących się blisko, na widoku,
w obfitości, a jednak nieosiągalnych.
|
|
Według
mitologii greckiej Tantal, król lidyjski, początkowo przyjaciel bogów
ucztujący wraz z nimi na Olimpie, za swoje przewinienia został skazany na
wieczne męki w Tartarze polegające na tym, że mimo, iż stał w wodzie, nie
mógł jej się napić, ani zjeść owoców, mimo iż zwisały na wyciągnięcie ręki.
|
|
Miecz Damoklesa, czyli groźba wisząca
nad człowiekiem beztrosko używającym przyjemności życia.
|
|
Tyran
Syrakuz Dionizjos (405-367 r. p.n.e.) swojemu nadskakującemu pochlebcy
Damoklesowi zaproponował zakosztowanie chociażby na chwilę pozornie
najszczęśliwszego życia. Pozwolił mu zasiąść przy wspaniałym stole
biesiadnym, ale nad jego głową kazał zawiesić ostry miecz na końskim włosie. Unaocznił
pochlebcy, jak wygląda życie tyrana.
|
|
Miłość platoniczna
(platońska),
czyli miłość subtelna, "bezcielesna", bez znamienia cielesnej
erotyki.
|
|
Platon
(427 - 347 p.n.e. ) wielki filozof grecki, był twórcą systemu
idealistycznego, według którego ten obecny, materialny świat, jest tylko
drogą do prawdziwie realnego, czyli idealnego świata. Miłość zmysłowa jako
niższa prowadzi do miłości nadzmysłowej. Miłość prawdziwa to pozbawiona
pierwiastka zmysłowego miłość duchowa.
|
|
Miska soczewicy, czyli rzecz o małej
wartości oddana na zamianę za rzecz o wartości bezcennej.
|
|
Według
Biblii (Księga Rodzaju 25, 31-34) starszy brat, Ezaw, przybył zmęczony i
głody z polowania. Widząc swojego młodszego brata, Jakuba, spożywającego
potrawę z soczewicy, oddał swą godność pierworództwa (i przywileje z tym
związane) za ową miskę soczewicy. Sprzedać coś za miskę soczewicy, czyli odstąpić coś wartościowego za jakąś
lichotę. Zamienił Stryjek siekierkę na kijek.
|
|
Moloch, czyli nienasycona
potęga domagająca się nieustannych i przeogromnych ofiar.
|
|
Według
Biblii (4 Księga Królewska 23, 10) Moloch był semickim bóstwem ognia czczonym
na terenie Kanaanu, któremu składano ofiary z dzieci. Kult ten był również
sprawowany w pewnym czasie w okolicy Jerozolimy, w dolinie Gehenna, dlatego
było to miejsce przeklęte. (zob. Gehenna)
|
|
Momus, czyli dokuczliwy
krytyk szukający dziury w całym.
|
|
W
literaturze greckiej Momus był uosobieniem krytykanctwa albo kpiny.
|
|
Narcyzm, czyli umiłowanie
samego siebie, zwłaszcza własnej urody.
|
|
Według
mitologii greckiej Narcyz był pięknym młodzieńcem, który odrzucił miłość
górskiej nimfy Echo. Bogini Nemezis karząc jego pychę sprawiła, że zakochał
się we własnym odbiciu w strumieniu. Biały kwiat nazwany jego imieniem jest
symbolem zimnej, nieczułej urody.
|
|
Nić Ariadny, czyli sposób
wybrnięcia z beznadziejnie zawikłanej sytuacji; nić przewodnia.
|
|
Według
mitologii greckiej Ariadna była córką króla Krety, Minosa, która pomogła
ateńskiemu bohaterowi Tezeuszowi wydostać się z labiryntu przy pomocy kłębka
nici. (zob. Labirynt, Po nitce do kłębka)
|
|
Niewola babilońska, czyli symbol
ujarzmienia i przymusowego przesiedlenia całego narodu.
|
|
Babiloński
król Nabuchodonozor zdobył w 587 r. p.n.e. Jerozolimę, Żydów przesiedla do
Babilonii, którzy zostają uwolnieni dopiero na mocy dekretu z 525 r. p.n.e.
Cyrusa, króla Persji, zwycięzcy nad Babilonem.
|
Nabuchodonozor i Cyrus
|
Niewola egipska, czyli symbol
ujarzmienia i uciskającego zniewolenia całego narodu.
|
|
W
historii Izraela był to okres początkowo dobrowolnego przebywania w Egipcie,
ale później uciskającego zniewolenia po zmianie dynastii na nieprzychylną.
Wyprowadzenia Izraelitów z niewoli dokonał Mojżesz ok. 1280 r. p.n.e.
|
|
Nos Kleopatry, czyli jaki wpływ na
losy świata mają przypadki.
|
|
Francuski
filozof Pascal, ilustrując wpływ przypadku na bieg historii, stwierdził: „Gdyby nos Kleopatry był
krótszy (a zatem może nie tak piękny,
a zatem nie zauroczyłaby Marka Antoniusza i Cezara) inne byłyby losy świata”.
(Myśli 2, 162).
|
|
Od Annasza do Kajfasza, czyli męka jałowego
wędrowania po urzędach w celu znalezienia kompetentnego urzędnika i
załatwienia sprawy.
|
|
Annasz
i Kajfasz byli arcykapłanami żydowskimi za czasów życia Chrystusa. Wobec
niejasności prawnej wędrowano z oskarżanym Jezusem i szukano osoby, która by
ostatecznie zadecydowała, co uczynić.
|
|
Odrodzić się jak
Feniks z popiołów,
czyli symbol powrotu do życia, do znaczenia, do wielkości po okresie
oczyszczającego przez ogień milczenia; symbol regeneracji, zmartwychwstania.
|
|
Według
Herodota, historyka greckiego (Dzieje 2, 73), Feniks był bajecznym ptakiem,
który miał się ukazywać co pięćset lat w egipskim Heliopolis odradzając się z
popiołów, które pozostawały po każdorazowym spaleniu.
|
|
Odyseja, czyli długa wędrówka
obfitująca w liczne przygody.
|
|
Grecki
poeta Homer opisał w swym poemacie "Odyseja" powrót Odyseusza z Troi do swej ojczyzny
Itaki. Tułaczka trwała dziesięć lat i obfitowała w niewiarygodne przygody.
|
|
Olimpijski spokój
(pokój),
czyli niezachwiany spokój ducha.
|
|
Spokój
ducha płynął ze zwyczajowego i religijnego nakazu przestrzegania
bezwzględnego pokoju na czas odbywania igrzysk ku czci boga Dzeusa w Olimpii.
Igrzyska te odbywały się regularnie w odstępach czteroletnich (zwanych
olimpiadami) od 776 r. p.n.e.
|
|
Oślica Balaama, czyli ironicznie
człowiek małomówny, nieśmiały, który nieoczekiwanie się odezwał albo
zaprotestował.
|
|
Według
Biblii (Księga Liczb 22, 27) oślica należąca do pogańskiego wieszczka
Balaama, w pewnym momencie sprzeciwiła się prorokowi przemawiając ludzkim
głosem.
|
|
Paniczny strach, czyli przerażający
strach szerzący panikę.
|
|
Według
mitologii greckiej bożek Pan, syn Hermesa i nimfy rzecznej, był opiekunem
pasterzy i trzód. Jego przeraźliwy krzyk w ciszy leśnej wzbudzał trwogę.
|
|
Parnas, czyli środowisko
poetów albo symbol poezji.
|
|
Parnas
to pasmo górskie w środkowej Grecji uważane przez starożytnych za jedną z
siedzib Muz oraz ich opiekuna Apollina.
|
|
Paternoster, czyli surowe napomnienie, nagana.
|
|
"Pater
noster" ("Ojcze nasz") to pierwsze słowa pacierza w wersji
łacińskiej. Pierwotnie łagodna pokuta odmówienia "Ojcze nasz" stała
się synonimem surowego napomnienia.
|
|
Piękna jak Afrodyta
(Wenus),
czyli o szczególnej urodzie.
|
|
Afrodyta
(łac. Wenus) była grecką boginią miłości i urody.
|
|
Piękny jak Adonis, czyli o urodzie
młodego i pięknego młodzieńca.
|
|
Według
mitologii greckiej Adonis był czarującym młodzieńcem, w którego urodzie
zakochała się Afrodyta.
|
|
Piękny jak Apollo, czyli o mężczyźnie
niezwykle pięknym i harmonijnej budowie ciała.
|
|
Według
mitologii grecko-rzymskiej Apollo (Apollin), syn Dzeusa i Latony, brat
Artemidy (łac. Diany) był bogiem słońca, światła, mądrości, patronem poezji,
muzyki, sztuk i nauk, opiekunem Muz na górze Parnas.
|
|
Piękny jak efeb, czyli o urodziwym
młodzieńcu.
|
|
Efeb
był u Greków 18-19 letnim młodzieńcem odbywającym służbę wojskową.
|
|
Pięta Achillesa, czyli czyjaś słaba
strona.
|
|
Achilles,
najdzielniejszy bohater wojny trojańskiej, jeszcze jako dziecko został
zanurzony przez swoją matkę, Tetydę, nimfę morską, w wodach rzeki Hadesu,
Styksu. Uczyniło go to odpornym na wszelkie ciosy. Jedynym słabym miejscem
była pięta, za którą trzymała go matka w czasie zanurzenia w Styksie. Zginął
ugodzony strzałą przez Parysa właśnie w piętę.
|
|
Piramidalna bzdura, czyli bzdura kolosalna, niewyobrażalna.
|
|
|
Plagi egipskie, czyli coś dręczącego,
dokuczliwego i to w stopniu trudnym do zniesienia.
|
|
Pod
koniec niewoli egipskiej Mojżesz dostał od Boga polecenie wyprowadzenia
Izraela z Egiptu, na co się nie chciał zgodzić faraon. Wobec tego Bóg, za
pośrednictwem Mojżesza, spuszczał na ten kraj plagę za plagą: woda w Nilu
zamieniona w krew, plaga żab, komarów, much, zaraza na bydło, wrzody, grad,
szarańcza, ciemności i śmierć pierworodnych. Po tej ostatniej pladze faraon
zgodził się na wyjście Izraelitów.
|
|
Plejada, czyli grupa ludzi
wybitnych w jakiejś dziedzinie związanych wspólnymi celami, poglądami itp.
|
|
Według
mitologii greckiej Plejadami było siedem nimf, córki Atlasa i Plejony, które
na wieść o śmierci swych sióstr Hyad popełniły samobójstwo. Dzeus umieścił je
na niebie jako grupę gwiazd.
|
|
Po nitce do kłębka, czyli metodycznie,
krok po kroku, według planu dojść do wyznaczonego celu.
|
|
Ariadna,
córka króla Krety Minosa, uratowała ateńskiego bohatera, Tezeusza, który
zagłębił się w skomplikowany labirynt w celu znalezienia i zabicia Minotaura,
półbyka-półczłowieka. By po spełnieniu zadania Tezeusz mógł odnaleźć powrotną drogę, zwijał w
kłębek nić, którą w pierwszą stronę odwijał. (zob. Labirynt, Nić Ariadny)
|
|
Pod egidą, czyli pod opieką,
pod patronatem, pod przewodnictwem.
|
|
Egida
była tarczą sporządzoną przez Hefajstosa z metalu (albo ze skóry kozy
Amaltei, która niegdyś karmiła małego Dzeusa swym mlekiem). Pierwotnie
cudownie broniący ten atrybut należał do Dzeusa, później - z wężami i głową
Gorgony - do Ateny, a wreszcie do Apollona. (zob. Potworny jak Gorgona)
|
|
Pola Elizejskie, czyli miejsce pobytu
dusz błogosławionych zmarłych.
|
|
Według
mitologii greckiej Elizjum , Pola Elizejskie, była to kraina szczęśliwości na
zachodnich krańcach świata, gdzie pędzili swój błogosławiony żywot szlachetni
bohaterowie wybrani przez Dzeusa.
|
|
Potworna jak Gorgona, czyli o niesamowicie
szkaradnym kształcie.
|
|
Według
mitologii greckiej Gorgony były potwornymi istotami płci żeńskiej z wężami
zamiast włosów, o wzroku zamieniającym ludzi w kamień. Wymieniano trzy takie
potworne siostry: Steno, Euryale i Meduza.
|
|
Prace Danaid, czyli
bezustanny, daremny, bezowocny trud.
|
|
Danaidy,
pięćdziesiąt córek Danaosa, króla Argos, w noc poślubną zabiły (z wyjątkiem
jednej) swych mężów, synów Ajgyptosa. Jako karę za zbrodnię po śmierci
musiały w Tartarze bez końca nosić wodę próbując napełnić beczkę z
podziurawionym dnem.
|
|
Prometeizm, czyli postawa buntu
śmiałej, heroicznej jednostki przeciw Bogu, siłom natury i skrępowaniu
wolności ludzkiego ducha oraz zgody na samotne poświęcenie się za ideę i
szczęście ludzkości; szczególnie popularna w dobie romantyzmu. Jako jej wyraz
traktuje się słowa wypowiedziane przez Konrada w Wielkiej Improwizacji z III
części "Dziadów" Adama Mickiewicza:
"Nazywam się Milijon - bo za
milijony
Kocham i cierpię katusze."
|
|
Według
jednego z podań mitologii greckiej jeden z tytanów, Prometeusz, utworzył
pierwszego człowieka ulepiwszy go z gliny zmieszanej ze łzami. Człowiek
jednak pierwotny, chociaż podobny z wyglądu do bogów, był bezradny wobec
potęgi żywiołów natury. Ulitował się nad nim Prometeusz, zakradł się do
niebieskiego spichlerza ognia i przyniósł jego zarzewie na ziemię. Ludzie
posiedli ogień, a poprzez naukę przekazywał Prometeusz światło wiedzy i umiejętności.
Nie spodobało się to Dzeusowi, który
rozkazał przykuć Prometeusza do skały Kaukazu. Codziennie
zgłodniały orzeł, ptak Dzeusa,
przylatywał, by wyjadać mu wątrobę, co noc wątroba odrastała. Od nieustannych
mąk, doznawanych z miłości do ludzi, uwolnił w końcu Prometeusza Herakles.
|
hasło opr. Piotr Nosal
|
Proteusz, czyli człowiek o
zmiennych poglądach, chorągiewka na wietrze, kameleon.
|
|
Proteusz,
według mitologii greckiej, był bóstwem morskim mieszkającym na wyspie Faros,
posiadającym dar wieszczenia i zdolność przybierania różnych postaci.
|
|
Przekroczyć Rubikon, czyli uczynić
decydujący i nieodwołalny krok; spalić za sobą mosty.
|
|
Rubikon
jest małą rzeczką w północnej Italii, która w czasach Republiki Rzymskiej
stanowiła granicę między Galią Przedalpejską a Italią właściwą. Cezar
przekroczył ją w 49 r. p.n.e. wbrew rozkazom senatu, rozpoczynając wojnę
domową, w której zwyciężył Pompejusza.
|
|
Puszka Pandory, czyli coś, co
wywołuje mnóstwo nieszczęścia; źródło kłopotów, cierpień i smutków.
|
|
Według
mitologii greckiej Pandora była pierwszą kobietą na ziemi. Od bogów otrzymała
w darze puszkę, której nie wolno jej było otwierać. Powodowana jednak
ciekawością namówiła swego męża Epimeteusza (a wbrew radom jego brata
Prometeusza) do otwarcia puszki, skąd wydostały się zamknięte w niej wszelkie
nieszczęścia, choroby i smutki.
|
|
Putyfara, właściwie żona
Putyfara, która według legend miała na imię Zulejka, czyli uwodzicielka
cnotliwych mężczyzn.
|
|
Według
Biblii (Księga Rodzaju 39) była ona żoną Egipcjanina Putyfara, któremu
został sprzedany w niewolę Józef, jeden z dwunastu synów
patriarchy Jakuba. Próbowała uwieść młodego Józefa, a gdy to się jej nie
udało, oskarżyła go przed swym mężem, że to właśnie on próbował ją namówić do
cudzołóstwa. Wierność cnocie została wynagrodzona późniejszym Józefa
wywyższeniem.
|
|
Pyrrusowe zwycięstwo, czyli zwycięstwo
osiągnięte nadmiernym kosztem; zwycięstwo pozorne.
|
|
Pyrrus,
władca Epiru w Grecji, odniósł wprawdzie zwycięstwo nad Rzymianami w 279 r.
p.n.e. w bitwie pod Ausculum, ale poniósł bardzo ciężkie straty, które
sparaliżowały jego dalsze działanie wojenne.
|
|
Pytia, czyli osoba
odpowiadająca, wypowiadająca się w sposób niejasny, wieloznaczny, zagmatwany.
|
|
Pytia
była wieszczką i kapłanką Apollona w Delfach. Prorokowała odurzona wyziewami
wydobywającymi się ze szczeliny skalnej, zasiadając na trójnogu w świętym
kręgu. Jej wypowiedzi były niezrozumiałe, zagmatwane; kapłan Apollona budował
z nich odpowiedzi wierszem heksametrycznym.
|
|
Róg Amaltei
(obfitości),
czyli przebogate źródło nieustannego dochodu.
|
|
Według
mitu greckiego maleńki Dzeus był na Krecie karmiony przez kozę, Amalteę,
której ułamany róg miał tę właściwość, iż stale, niewyczerpanie napełniał się
płodami ziemi. Róg ten był atrybutem boga bogactwa, Plutosa, Dionizosa, jak i
rzymskiej bogini Fortuny.
|
|
Salomonowy wyrok, czyli niezwykle
mądre rozsądzenie sprawy.
|
|
Według
Biblii (3 Księga Królewska 3, 5-14) słynny z mądrości król Salomon znalazł
sposób na rozstrzygnięcie bardzo trudnego do rozwiązania sporu. Przyszły do
niego dwie, wspólnie mieszkające, matki niemal równocześnie urodzonych
synków. Jedno z dzieci w nocy zmarło i każda z matek twierdziła, że jej jest
żywy chłopiec. Salomon wydał rozkaz rozcięcia mieczem żywego dziecka i dać
każdej z nich po połowie. Jedna z kobiet zgodziła się na takie
rozstrzygnięcie, natomiast druga prosiła, by jej synka oddał drugiej, byleby
całego i zdrowego. To przekonało króla, że ona właśnie jest matką dziecka.
|
|
Samarytanin, czyli człowiek
miłosierny, spontaniczny i bezinteresowny pomocnik chorych.
|
|
Według
ewangelicznej przypowieści nie kapłan żydowski, nie kapłański pomocnik,
lewita, ale właśnie pogardzany przez Izraelitów Samarytanin przyszedł z
bezinteresowną pomocą poranionemu przez zbójców podróżnemu. (Ew. Łuk. 10,
33-37). "Samarytańska przysługa" - bezinteresowna pomoc w
potrzebie, zwłaszcza w chorobie.
|
|
Samsonowa siła, czyli siła
niezwykła, ponadprzeciętna.
|
|
Według
Biblii Samson był izraelskim bohaterem narodowym obdarzonym niezwykłą siłą,
która jednak była powiązana z koniecznością niestrzyżenia włosów. Był
postrachem wrogów Izraela, Filistynów, którzy przekupili kobietę Dalilę i
skłonili ją do pozbawienia Samsona jego siły, czyli ostrzyżenia włosów w
czasie snu.
|
|
Sąd Parysa, czyli
rozstrzygnięcie sporu o to, która ze współzawodniczących ze sobą kobiet jest
najpiękniejsza.
|
|
Parys,
czyli Aleksander, syn króla Troi Priama i Hekabe, jako młody pasterz
rozstrzygnął spór bogiń Hery, Ateny i Afrodyty o to, której z nich, jako
najpiękniejszej, należy się jabłko Eris, bogini niezgody. Jako najpiękniejszą
wskazał Parys Afrodytę, przez co naraził się na gniew pozostałych bogiń.
(zob. Jabłko niezgody)
|
|
Scylla i Charybda, czyli
niebezpieczeństwo czyhające z obu stron.
|
|
Scylla
był to niebezpieczny skalny przylądek znajdujący się naprzeciw wiru Charybdis
przy brzegu sycylijskim. W mitologii greckiej były utożsamiane z dwoma
żeńskimi potworami morskimi porywającymi żeglarzy, gdy zbliżyli się zbyt
blisko do którejś z nich.
|
|
Sodoma i Gomora, czyli siedlisko
rozpusty, niemoralności, grzechu i bezbożności.
|
|
Według
Biblii (Księga Rodzaju 18, 20; 19, 24) Sodoma i Gomora były miastami, które
za swoje rozpustne występki zostały zniszczone przez Boga ogniem i siarką.
|
|
Spartańskie warunki, czyli bardzo surowy,
bez wygód, sposób życia.
|
|
Spartanie
słynęli z bardzo twardego wychowania swoich dzieci. Od wczesnych lat
prowadzili koszarowy tryb życia pełny niewygód i trudnych ćwiczeń. Słynni z
waleczności i hartu nie wpisali się jednak na kartach rozwoju kultury.
|
|
Stajnia Augiasza, czyli totalny
bałagan, zaniedbanie, brud do uporządkowania którego potrzeba nadludzkiego
wysiłku.
|
|
Szóstą
z dwunastu prac mitycznego Heraklesa było oczyszczenie nieuprzątniętej od lat
stajni króla Augiasza z Elidy. Herakles uporał się z zadaniem zmieniając bieg
rzeki i kierując nurt właśnie w tę brudną stajnię.
|
|
Stanąć jak słup soli, czyli znieruchomieć
z przerażenia, ze zdumienia.
|
|
Według
Biblii jedynie sprawiedliwy Lot ze swoją rodziną mieli uratować się przed
zagładą Sodomy i Gomory (zob. Sodoma i Gomora). Mieli uciekać z miasta nie
oglądając się za siebie. Jednak żona Lota obróciła się za siebie i została
zamieniona w słup soli. (Ks. Rodzaju 19, 26).
|
|
Stentorowy głos, czyli głos bardzo
donośny.
|
|
Stentor
był heroldem w wojsku greckim w czasie oblężenia Troi, który "grzmiał
jak pięćdziesięciu ludzi". (Homer, Iliada V, 785)
|
|
Stoicki spokój, czyli obojętność na
otaczające warunki, niewzruszoność wobec bólu, cierpienia, pogoda ducha bez
względu na okoliczności.
|
|
Stoicyzm
był systemem filozoficznym powstałym w III w. p.n.e. Etyka szkoły polegała na
zachowaniu równowagi ducha niezakłóconej zarówno radością, jak i smutkiem, na
wyzbyciu się namiętności, na życiu zgodnym z naturą i rozumem. Nazwa wzięła
się od miejsca nauczania założyciela, Zenona z Kition (335-263 r. p.n.e.), w
ateńskim portyku zwanym Stoa Poikile ("Portyk Wielobarwny").
|
|
Styl ezopowy, czyli dowcipny,
celny, cięty albo też w stylu bajek Ezopa, czyli alegoryczny.
|
|
Ezop
był bajkopisarzem z Frygii żyjącym ok. VI w. p.n.e. Uważany jest za ojca
bajkopisarstwa.
|
|
Styl homerycki, czyli opisowy,
epicki.
|
|
Homer
uważany jest za twórcę pierwszych zachowanych dzieł epickich Europy,
"Iliady" i "Odysei", napisanych ok. VIII w. p.n.e.
|
|
Sybaryta, czyli człowiek
lubujący się w zbytkach i przyjemnościach.
|
|
Sybaryci,
mieszkańcy starożytnego miasta greckiego na terenie południowej Italii
Sybaris, słynęli z zamiłowania do luksusu i uciech.
|
|
Syreni śpiew, czyli głos
kusicielsko urzekający, czarujący, uwodzicielski.
|
|
Według
mitologii greckiej syreny były stworami morskimi w postaci pół-kobiety,
półptaka. Kuszącym swym śpiewem wciągały przepływających żeglarzy w
niebezpieczne miejsca, a z utopionych wysysały krew.
|
|
Syn marnotrawny, czyli człowiek,
który najpierw odszedł od swej rodziny, grupy, popróbował szczęścia gdzie
indziej, a w końcu powraca nawrócony i skruszony.
|
|
W
ewangelicznej przypowieści jest mowa o młodszym synu, który wziął swą część
dziedzictwa i poszedł "na swoje". Zbyt wczesna samodzielność
doprowadziła go ruiny. Skłoniło go to do skruszonego nawrócenia i powrotu do
domu ojca. (Ew. Łuk. 15, 11-32).
|
|
Syzyfowe prace, czyli wysiłki
nieustanne, a jednak nieskuteczne; trud ciężki i bezcelowy.
|
|
Mityczny
Syzyf, król miasta Eryfy, późniejszego Koryntu, za swe liczne przewinienia,
po śmierci, w Tartarze, toczył na szczyt góry ciężki głaz, który każdorazowo
przed ukończeniem pracy Syzyfa spadał w dół.
|
|
Szata Dejaniry, czyli coś, co
sprawia najwyższe męczarnie, od których nie można uciec.
|
|
Dejanira,
żona Heraklesa, zazdrosna o swego męża, ofiarowała mu szatę (koszulę)
zanurzoną we krwi centaura Nessosa. Miało to zapewnić miłość i wierność
Heraklesa, a stało się przyczyną nieszczęścia, ponieważ szata przywarła do
skóry i nie dając się zdjąć spowodowała śmierć herosa w palących męczarniach.
|
|
Tajemniczy jak Sfinks, czyli zagadkowy, nie
do odgadnięcia.
|
|
Według
mitologii greckiej Sfinks (rodzaju żeńskiego) był tajemniczym potworem
przedstawianym z ciałem lwa, skrzydłami, z głową i piersiami kobiety.
Siedział w pobliżu greckich Teb i pożerał przechodniów, którzy nie potrafili
odgadnąć jego zagadek. Od potwora uwolnił miasto dopiero Edyp, który
rozwiązał zagadkę, co doprowadziło Sfinksa do samobójczego rzucenia się w
przepaść. Egipski Sfinks przedstawiany jest jako leżący lew o głowie
człowieka, barana albo jastrzębia.
|
|
Trafiony strzałą Amora
(Erosa),
czyli ktoś w stanie zakochania,
"chory" z miłości.
|
|
Greckiego
boga miłości, Erosa (rzymskiego Amora), przedstawiano jako chłopczyka z łukiem,
którego strzały raniły powodując odurzenie miłością cielesną.
|
|
Trąby jerychońskie, czyli działanie
dźwiękiem, słowem, pieśnią, które może spowodować "obalenie murów"
zwalczanych poglądów.
|
|
Według
Biblii powracający z Egiptu Izraelici napotkali na swej drodze do celu obwarowane miasto Jerycho. Na rozkaz Boga
wojska izraelskie przez sześć kolejnych dni obchodzili mury miasta dmąc w
trąby. W siódmym dniu mury Jerycha padły, miasto zostało zdobyte. (Ks.
Jozuego 6, 1-27).
|
|
Troglodyta, czyli nieokrzesaniec,
grubianin, brutal.
|
|
Greckie
trwglodÚthj znaczy
jaskiniowiec.
|
|
Tytan pracy, czyli ktoś o
nieprzeciętnej wytrwałości i pracowitości.
|
|
Według
mitologii greckiej tytanami było sześciu synów i sześć córek Uranosa i Gai.
Charakteryzowali się olbrzymim wzrostem.
|
|
Uczty Lukullusa, czyli niezwykle
wystawne biesiady pełne przepychu, obfitości i smakowitości potraw.
|
|
Nazwa
pochodzi od nazwiska wodza i polityka rzymskiego, Lucjusza Licyniusza
Lukullusa (ok. 117-56 r. p.n.e.), znanego z rozrzutności i wystawnych uczt.
|
|
Ultima Thule, czyli kraniec
świata.
|
|
Według
Wergiliusza (Georgiki 1, 30) Ultima Thule była wyspą położoną na krańcach
świata.
|
|
Uszy Midasa, czyli ośle uszy za
niewłaściwą odpowiedź, symbol nieuctwa.
|
|
Midas
był legendarnym królem Frygii, który otrzymał ośle uszy za to, że w zawodach
muzycznych przyznał zwycięstwo sylenowi Marsjaszowi nad Apollonem.
|
|
Wdowi grosz, czyli ofiara
największego wyrzeczenia.
|
|
Według
Biblii (Ew. Marka 12, 24-27; Łukasza 21, 1-4) Jezus przyglądał się, jak
ludzie wrzucali do świątynnej skarbony pieniądze. Największą jednak pochwałę
zdobyła biedna wdowa, nie dlatego, że wrzuciła najwięcej, ale że wrzuciła
swój ostatni grosz.
|
|
Węzeł gordyjski, czyli niezwykle
skomplikowana sprawa, którą należy rozstrzygnąć w sposób radykalny, śmiały,
stanowczy.
|
|
W
stolicy Frygii, Gordion, stał królewski wóz, którego jarzmo było przywiązane
do dyszla niezwykle skomplikowanym węzłem. Według podania, ten kto go
rozwiąże, zostać miał królem Azji Mniejszej. Aleksander Wielki w czasie
zdobywania Wschodu rozwiązał problem w 334 r. p.n.e., jednak nie rozwiązując
węzła, ale go przecinając mieczem.
|
|
Wieprzak z trzody
Epikura,
czyli człowiek, który ugrzązł w zmysłowych uciechach cielesnych.
|
|
"Wieprzak
z trzody Epikura" jest tłumaczeniem łacińskiego „Epicuri de grege
porcus” z listu Horacego (1, 1). Grecki filozof Epikur (341-271 r. p.n.e.)
był materialistą głoszącym zasadę rozumnego dążenia do szczęścia (tzw.
eudajmonizm). Daleki był od grubego, zmysłowego, rozpustnego materializmu.
Niektórzy jednak jego szkole przypisują taką prostacką zmysłowość, a
niesłusznie.
|
|
Wierna jak Penelopa, czyli dozgonnie
wierna żona, wzór stałości uczuć małżeńskich.
|
|
Penelopa,
żona Odyseusza, przez dwadzieścia lat oczekiwała powrotu męża spod Troi.
Zalotników zwodziła przy pomocy podstępu: przyrzekła wybrać jednego z nich na
męża, kiedy ukończy tkać szatę dla swego teścia; aby odwlec ukończenie pracy,
pruła nocą to, co utkała w dzień. (zob. Odyseja)
|
|
Wieża Babel, czyli zamęt, bezład;
wielojęzyczne zbiorowisko ludzi.
|
|
Według
Biblii (Księga Rodzaju 11, 4-9) ludzie w swoim zadufaniu postanowili
wybudować wieżę sięgającą nieba. Bóg ukarał ich pychę mieszając im języki,
przez co nie potrafili się ze sobą porozumieć i ukończyć budowy.
|
|
Wóz Tespisa, czyli objazdowy
teatr.
|
|
Tespis
był najdawniejszym tragediopisarzem attyckim, który podobno objeżdżał miasta
greckie na swoim wozie i dawał przedstawienia teatralne.
|
|
W ramionach Morfeusza, czyli w głębokim
śnie.
|
|
Morfeusz
był jednym z synów Hypnosa (Snu) zsyłającym marzenia senne o ludzkich
kształtach. Bracia Morfeusza, Ikelos i Fantasos, zsyłali sny o zwierzętach i
przedmiotach.
|
|
Wyrocznia pytyjska zob. Pytia.
|
|
|
|
Zakazany owoc, czyli rzecz nęcąca,
ale niedostępna z powodu zakazu.
|
|
Według
Biblii (Księga Rodzaju 2, 16-17) z wszystkich owoców rajskich drzew można
było jeść, ale z "drzewa poznania dobrego i złego" spożywać Adamowi
i Ewie nie było wolno, co tym bardziej było powodem pokusy.
|
|
Złoto Midasa, czyli nieszczęście
przesadnego bogactwa niewłaściwie wykorzystywanego.
|
|
Midas
był legendarnym królem Frygii, któremu Dionizos na jego własną prośbę dał moc
przemieniania w złoto wszystkiego, czego się dotknął.
|
|
Złoty wiek, czyli okres
świetności, największego rozkwitu.
|
|
Według
mitologii greckiej i rzymskiej historia ludzkości przebiegała od czasów
najlepszych, swoistego raju, kiedy to bogowie żyli w szczęściu w bliskości
szlachetnych ludzi. Był to okres złoty. Po nim nastąpił wiek srebrny, mniej
od złotego szlachetny, ponieważ ludzie stawali się gorsi. Wiek następny,
brązowy, to okres wojen i klęsk. Obecnie żyjemy w wieku żelaznym, kiedy to
wrogość, krzywda i nieszczęścia panują, zrażeni zaś bogowie nie schodzą do
ludzi na ziemię. Tęsknota za złotym wiekiem, wiekiem panowania Saturna,
corocznie była przypominana w czasie Saturnaliów, świąt ku czci Kronosa
(rzymskiego Saturna).
|
|
Życie bukoliczne
(idylliczne),
czyli szczęśliwe życie w urokach wsi, beztroskie, spokojne, pogodne.
|
|
"Bukoliczny",
czyli pasterski, "idylliczny" - poemacik jak z obrazka, to formy drobnych wierszy
opisujących uroki sielskiego życia wiejskiego, za którym tęsknili i tęsknią
mieszkańcy dużych i głośnych miast.
|
|